
  

 

 
 

 

Date: 20121108 

Docket: IMM-3015-12 

Citation: 2012 FC 1304 

 

[UNREVISED ENGLISH CERTIFIED TRANSLATION] 

Montréal, Quebec, November 8, 2012 

PRESENT: The Honourable Madam Justice Tremblay-Lamer 

 

BETWEEN: 

 VENUSTE MUPENZI 

 

 

Applicant 

 

and 

 

 

THE MINISTER OF CITIZENSHIP 

AND IMMIGRATION 

 

 

Respondent 

 

   

 

REASONS FOR JUDGMENT AND JUDGMENT 

 

[1] This is an application for judicial review of a decision by the Refugee Protection Division of 

the Immigration and Refugee Board (the panel) dated February 29, 2012, under subsection 72(1) of 

the Immigration and Refugee Protection Act, SC 2001, c 27 (the Act), rejecting the applicant’s 

claim for refugee protection because of the existence of serious grounds that the applicant had been 

complicit in crimes against humanity between the months of April 1994 and July 1994. 



Page: 

 

2 

 

 

Facts 

[2] The applicant is a citizen of Rwanda from a Hutu father and a Tutsi mother. He alleges the 

following facts in support of his application. 

 

[3] In 1991, he became a member of the Democratic Republican Movement (the DRM), a 

conservative Hutu party, led by Faustin Twagiramungu. From October 1992 to April 6, 1994, he 

apparently also worked at Radio Rwanda as a journalist under the name Venuste Mupenzi. He also 

used the name Venuste Basinyize only a few times while on the air at Radio Rwanda when he was a 

sports commentator in this institution. 

 

[4] During the period from April 1994 to July 1994, the applicant had been under the pressure 

of the military, who controlled the premises of Radio Rwanda. He stated that, during this period, it 

was impossible for him to leave the premises without putting his own safety at risk. It should be 

noted that these premises had also been his normal place of residence provided by his employer 

since he was hired. It was not until the army of the government in place left the premises of Radio 

Rwanda, after the troops of the Rwandan Patriotic Front had advanced, that he was able to leave the 

premises with the other employees of Radio Rwanda under the protection of the army of the regime 

in place. 

 



Page: 

 

3 

[5] He went to the Democratic Republic of Congo in July 1994. Then he went to Belgium on 

August 29, 1996, and made a refugee claim. He used the name Venuste Basinyize in Belgium and it 

was under that identity that he obtained refugee status in Belgium in 1997. 

 

[6] On March 10, 2008, the applicant left Belgium and requested refugee status in Canada. 

After he arrived in Canada, he was detained for identification purposes. He gave false identification 

at the point of entry because he had been influenced by a person who had helped him to go to 

Canada. The applicant subsequently provided proof of identity for Venuste Mupenzi, which was his 

real identity. 

 

[7] The applicant claimed to have a well-founded fear of persecution both in Rwanda and in 

Belgium, on the one hand, because of Hutu extremists who allegedly accused him of spying on the 

political leaders of the diaspora on behalf of the government in Kigali and, on the other hand, 

because of Tutsi extremists who criticized him for asking embarrassing questions to the Rwandan 

leaders, including President Kagame. 

 

Panel’s decision 

[8] For several reasons, the panel doubted the applicant’s credibility as to whether he had in fact 

been a member of the DRM political party from 1991 until he left Rwanda in July 1994. Initially, 

the applicant stated in his original Personal Information Form (PIF) that he had never been part of a 

political organization and he never provided a reasonable explanation for this discrepancy. The 

panel noted that the applicant made a statement that he confirmed to be true, then stated that it was 

not because he was under the negative influence of an acquaintance.  



Page: 

 

4 

 

[9] Further, it is implausible that, if he was an important member of the DRM, he would seek 

refuge on the first day of the genocide in the offices of Radio Rwanda, which was calling for the 

murder of members of the DRM. It is also implausible that he worked at Radio Rwanda without any 

problems and even followed the genocidal government in exile when his colleagues knew about his 

involvement with the DRM. 

 

[10] The panel also found that the applicant’s credibility was undermined by the applicant’s 

statement that he had allegedly worked at Radio Rwanda only under the name Venuste Mupenzi. 

When confronted with the fact that he had stated in an interview on November 12, 2010, that he had 

used the name Venuste Basigize on the air at Radio Rwanda, he did not provide a reasonable 

explanation, stating that he was psychologically confused. Further, he did not provide a reasonable 

explanation as to why a search performed in Rwanda by the Royal Canadian Mounted Police 

(RCMP) revealed that no individual named Venuste Mupenzi had contributed to the welfare fund 

from 1992 to 1994. However, a citizen with the name Venuste Basinyize, born in 1971, had 

contributed as of November 2, 1993. The panel did not deny the fact that the applicant’s name is 

Venuste Mupenzi, but it found that it was logical to infer from the information analyzed that the 

applicant could have worked as a journalist at Radio Rwanda from October 1992 to July 1994 under 

the name Venuste Basingize. 

 

[11] During the genocide, Radio Rwanda was an organization with a limited and brutal purpose 

because it was impossible, during this period, to separate among its activities those that were legal 

from those that were not, particularly because they incited violence and murder. Therefore, Radio 



Page: 

 

5 

Rwanda worked closely with the genocidal authorities in carrying out the genocide. The applicant 

voluntarily worked with Radio Rwanda and, during this period, his role was to broadcast hate 

messages. 

 

[12] In addition, the applicant, from April to July 1994, was close to influential people who 

actively assisted in carrying out the genocide. For example, the father of his girlfriend (who 

subsequently became his wife) was the right hand man of the eldest son of President Habyarimana, 

an extremist. 

 

[13] The panel found that it was possible to infer from the evidence on file as a whole that, under 

the name Venuste Basingize, the applicant personally participated, as a journalist with Radio 

Rwanda, in spreading information and points of view that, in practice, constituted assisting to 

commit genocide. 

 

[14] Given its conclusion that there are serious reasons to believe that, from April to July 1994 in 

Rwanda, the applicant was complicit in crimes against humanity, the panel determined that the 

applicant could not be a Convention refugee or a person in need of protection, because he was a 

person covered by Article 1F(a) of the Convention relating to the Status of Refugees (the 

Convention) and section 98 of the Act.  

 

Issues 

(a) Did the panel err in finding that the applicant was not involved in the DRM? 



Page: 

 

6 

(b) Did the panel err in finding that the applicant worked as a journalist at Radio 

Rwanda under the name of Venuste Basingize? 

(c) Did the panel err in finding that the applicant was close to influential people at the 

time of the genocide? 

(d) Did the panel ignore the materials submitted by the applicant that showed that the 

Rwandan authorities recognized him as Venuste Mupenzi? 

 

The standards of review 

[15] The correctness standard of review is applicable to the scope of the concept of complicity by 

association for the purposes of applying Article 1F(a) of the Convention (Ezokola v Canada 

(Minister of Citizenship and Immigration), 2011 FCA 224, [2011] 3 FCR 417, leave to appeal 

granted April 26, 2012 (2012 CarswellNat 1173) (SCC), judgment pending, at para 39 (Ezokola); 

Nsika v Canada (Minister of Citizenship and Immigration), 2012 FC 1026, [2012] FCA No 1112, at 

para 14). 

 

[16] The question of whether the evidence in this case shows that there are serious reasons to 

believe that the applicant is a person covered by Article 1F(a) of the Convention is a question of 

mixed fact and law reviewable on a standard of reasonableness (Dunsmuir v Nouveau-Brunswick, 

2008 SCC 9, [2008] 1 SCR 190, at para 53 (Dunsmuir); Canada (Citizenship and Immigration) v 

Khosa, 2009 SCC 12, [2009] 1 SCR 339, at para 46; Multani v Canada (Minister of Citizenship and 

Immigration), 2012 FC 15, [2012] FCA No 25, at para 7; Ezokola at para 39). 

 



Page: 

 

7 

[17] Reasonableness is mainly concerned with the existence of justification and intelligibility 

within the decision-making process as well as whether the decision falls within a range of possible, 

acceptable outcomes which are defensible in respect of the facts and law (Dunsmuir, at para 47). 

 

[18] In this case, the applicant does not dispute the panel’s finding that there are serious reasons 

to believe that Radio Rwanda, as an institution, was complicit of genocide and that, from April to 

July 1994, Radio Rwanda became an organization with a limited, brutal purpose. He also does not 

dispute that, during the commission of the genocide, a journalist at Radio Rwanda under the name 

Venuste Basingize was complicit of crimes against humanity under Article 1F(a) of the Convention. 

Therefore, these matters are not at issue. It is not necessary to consider the principles that apply to 

the exclusion clause because they are well known and are not called into question in this matter. 

 

[19] If the panel’s conclusion that he is the journalist Venuste Basingize is reasonable, it is 

subject to Article 1F(a) of the Convention.  

 

Analysis 

(a) Did the panel err in finding that the applicant was not involved in the DRM? 

 

[20] The applicant argued that it was unreasonable for the panel to find that he was not credible 

with respect to whether he was involved with the DRM from 1991 until he left Rwanda in July 1994 

considering the letter of Mr. Twagiramungu, President of this party at the time, who also confirmed 

this fact to an officer of the Canadian Border Services Agency (CBSA), who accepted the statement 

as part of his investigation into the applicant’s identity. 

 



Page: 

 

8 

[21] The respondent argued that the panel, as a specialized tribunal, has significant discretion in 

weighing and assessing evidence submitted. It is open to the panel to reject a document if it finds 

that the underlying facts are not reliable (paragraphs 170(g) and (h) of the Act; Nijjer v Canada 

(Minister of Citizenship and Immigration), 2009 FC 1259, at para 26). Be that as it may, the fact that 

the applicant may or may not have been a member of the DRM is not relevant and does not avoid 

the possibility that he could have participated in the genocide. It is the issue of the applicant’s 

identity that is determinative as to the application of Article 1F(a) of the Convention. 

 

[22] I share this opinion. The determinative issue in this case is the applicant’s double identity 

and the fact that he may or may not have been a member of the DRM does not avoid the fact that he 

could have worked as a journalist at Radio Rwanda under the name Venuste Basingize and could 

have participated in the genocide. The letter of Mr. Twagiramungu does not establish that the 

applicant did not use the name Venuste Basingize on the air at Radio Rwanda or that he did not 

participate in the genocide. 

 

(b) Did the panel err in finding that the applicant worked as a journalist at Radio Rwanda 

under the name of Venuste Basingize? 

 

[23] The applicant argued that the evidence does not support the panel’s conclusion that he 

worked as a journalist at Radio Rwanda under the name Venuste Basingize, who was a new trainee. 

To the contrary, the applicant submitted that he had been a journalist and a sports commentator (and 

not a mere trainee) at Radio Rwanda since 1992 under the name Venuste Mupenzi. However, the 

applicant admitted that he sometimes used the name Basinyize, not Basingize, on the air at Radio 

Rwanda to attract people’s attention. 



Page: 

 

9 

 

[24] The respondent noted that the applicant did not file any evidence from independent sources 

corroborating his allegation that he worked before and during the genocide as a journalist at Radio 

Rwanda under the name Venuste Mupenzi. It is implausible that the name Venuste Mupenzi is not 

mentioned anywhere in the documentary evidence, while applicant claims to have been a long-time 

employee and made several significant statements on air before and during the genocide. However, 

there are several similarities between the applicant and the journalist Venuste Basingize. Both had 

just finished their training at Radio Rwanda at the beginning of the genocide. They spoke on the 

radio on April 7, 1994. They stayed on the premises of Radio Rwanda during the genocide and the 

names of their parents are identical.  

 

[25] As for the different ways to write the name Basingize, the applicant submitted that during 

the hearing before the panel on November 15, 2011, the applicant admitted that it was the same 

name and that the differences in spelling of that name could be explained by the different 

pronunciations of it, in his view. Accordingly, it was reasonable for the panel to find that the 

applicant had used the name Venuste Basingize when he was a journalist at Radio Rwanda. I share 

this opinion. 

 

[26] As the respondent pointed out, it is implausible that the name Venuste Mupenzi is not 

mentioned anywhere in the documentary evidence, while applicant claims to have been a long-time 

employee . Further, the RCMP’s investigation showed that the father of an individual named 

Venuste Basinyize has the identical name of that of the applicant. The investigation also showed 



Page: 

 

10 

that Basinyize’s mother’s name is Cyibamvunya. In his PIF, his mother’s name is Marie 

Chibamvunya. Thus, the mothers’ names are very similar. 

 

[27] Moreover, at the hearing before the panel, the applicant did not give any reasonable 

explanation for the inconsistency between his testiimony and his statement during an interview on 

the topic of his use of the name Venuste Basinyize on the air at Radio Rwanda when he was 

24 years old, his age at the time of the genocide. He was also unable to explain why his name does 

not appear on the list of people who contributed to the welfare fund at the time where the applicant 

allegedly worked at Radio Rwanda under the name Venuste Mupenzi, while an individual by the 

name of Venuste Basinyize, born in 1971, appears on the list. 

 

[28] Given the similarities between the two people, it was reasonable for the panel to find that it 

was the same person and that the applicant had used the name of Venuste Basingize in calling 

several times for hatred of and violence during the genocide. 

 

(c) Did the panel err in finding that the applicant was close to influential people at the time 

of the genocide? 

 

[29] The applicant argued that the panel erred in finding that the applicant was close to influential 

people at the time of genocide, including the father of his girlfriend, the right hand man of the eldest 

son of President Habyarimana. This finding is wrong because the applicant testified that he was not 

close to his father-in-law. In fact, his parents-in-law rejected him because he is a man of mixed 

origins from a social class that they consider to be inferior. 

 



Page: 

 

11 

[30] As the respondent stated, the panel did not find that the applicant was complicit because 

of his closeness to his father-in- law, but because he personally participated in calling for 

violence and murder on Radio Rwanda during the genocide under the name of Venuste 

Basingize on the side of notorious extremists, such as Jean-Baptiste Bamwanga, recognized by 

the applicant as an extremist who controlled Radio Rwanda. I can find no error on this point that 

would justify the Court’s intervention. 

 

(d) Did the panel ignore the materials submitted by the applicant that showed that the 

Rwandan authorities recognized him as Venuste Mupenzi? 

 

[31] The applicant submitted that the panel ignored the evidence relating to a travel document 

with the Rwandan authorities and that he obtained a Rwandan passport issued to him on April 8, 

2011, under the name Mupenzi. 

 

[32] The fact of obtaining a Rwandan passport under the name Venuste Mupenzi is not relevant 

to the panel’s decision, because the passport does not prove that the applicant worked at Radio 

Rwanda under the name Venuste Basingize when he spoke on the air at Radio Rwanda before and 

during the genocide. As such this document has no probative value. 

 

Conclusions 

[33] In summary, the panel’s finding as to the applicant’s double identity is based on the 

evidence and falls within a range of possible, acceptable outcomes which are defensible in respect 

of the facts and law. 

 



Page: 

 

12 

[34] The evidence supports the finding that Mr. Mupenzi used the name Venuste Basingize 

during the genocide to made several calls for hatred and violence on the air at Radio Rwanda and, 

therefore, that he contributed to the perpetration of the Rwandan genocide and was complicit in 

crimes against humanity. 

 

[35] For these reasons, the application for judicial review is dismissed. 

 

 



Page: 

 

13 

 

JUDGMENT 

 

THE COURT ORDERS AND ADJUDGES that the application for judicial review be 

dismissed. 

 
 

 
 

 
“Danièle Tremblay-Lamer” 

Judge 
 

Certified true translation 

Catherine Jones, Translator 



 

 

FEDERAL COURT 

 

SOLICITORS OF RECORD 

 

 

 

DOCKET:  IMM-3015-12 

 
STYLE OF CAUSE: VENUSTE MUPENZI and MCI  

 

 

PLACE OF HEARING:  Montréal, Quebec 

 

DATE OF HEARING: October 23, 2012 

 

REASONS FOR JUDGMENT 

AND JUDGMENT BY: Justice Tremblay-Lamer 

 

DATED: November 8, 2012 

 

 

 

APPEARANCES: 

 

Jacques Beauchemin 
 

FOR THE APPLICANT 

Normand Lemyre 

Anne-Renée Touchette 
 

FOR THE RESPONDENT 

 

SOLICITORS OF RECORD: 

 

Jacques Beauchemin 
 

FOR THE APPLICANT 

William F. Pentney 
Deputy Attorney General of Canada 
Montréal, Quebec 

 

FOR THE RESPONDENT 

 

 
 
 


